Створений на швидку руку формальний орган для захисту бізнесу підвищить шанси уряду на отримання коштів міжнародних кредиторів
   Захист в полегшеному варіанті
   МЕРТ в поспішному порядку підготувало проект урядової постанови "Про створення Ради бізнес-омбудсмена". Створювана структура буде складатися з двох підрозділів - Ради омбудсмена та Наглядової ради. Остання отримає ключові повноваження по затвердженню кандидатури омбудсмена і його двох заступників, а також прийматиме рішення про їх звільнення. До наглядової ради мають увійти представники трьох блоків. Перший буде сформований з делегатів від Кабміну, другий віддадуть  основному спонсору проекту - ЄБРР (на фінансування захисника підприємців банк готовий виділити 3 млн євро в найближчі два роки), а також Організації економічного розвитку та співробітництва. В третій блок увійдуть представники Американської торгової палати, Європейської бізнес-асоціації, Федерації роботодавців, Торгово-промислової палати України та Українського союзу промисловців і підприємців. Рішення Наглядової ради будуть прийматися голосуванням, в якому кожному з блоків належатиме по одному голосу.
    Одним з найбільш вірогідних претендентів на пост бізнес-омбудсмена називають колишнього прем'єр-міністра Грузії Ніка Гілаурі. Крім нього на оглядинах в українському уряді також побував екс-прем'єр Аджарії Леван Варшаломідзе
   Сам Рада омбудсмена - тобто Адміністративний офіс - особливих повноважень не отримає. Його діяльність буде полягати в прийомі скарг від підприємців і компаній, наданні рекомендацій держорганам щодо усунення несправедливостей і помилок в регуляторних актах, а також в "попередженні корупційних дій". Рада також зможе оприлюднити кричущі факти корупції або недобросовісної конкуренції, але тільки в "формі щорічних звітів". "З такими повноваженнями нової структури наївно очікувати ефективної роботи із захисту прав та інтересів бізнесу. На мою думку, стартові пропозиції європейців по створенню омбудсмена суттєво вихолостили", - вважає керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.
   Дійсно, початковий варіант положення про омбудсмена, який на замовлення ЄБРР готували фахівці однієї з міжнародних юридичних компаній та Базельського інституту управління, припускав централізацію всіх функцій і відсутність будь-яких дорадчих структур. Омбудсмен мав отримати повноваження по самостійному збору інформації через держоргани і право вимагати у них документи. За ним також закріплювалося право представляти інтереси підприємців в судах. Але, як повідомив один з представників Кабміну, який бере участь у підготовці проекту, варіант ЄБРР був відхилений як такий, що не відповідає українському законодавству. "Наприклад, в ньому пропонувалося наділити бізнес-омбудсмена правом на участь в засіданнях уряду. Але при цьому він сам не є його членом. Вдобавок йшлося про надання йому права вето на рішення Кабміну", - каже джерело в уряді. Щоб вписатися в такі пропозиції, треба було б вносити зміни не тільки до Закону "Про Кабінет Міністрів", але навіть в Конституцію. Зрозуміло, робити цього ніхто не збирався, тим більше що уряд має намір "проштовхнути" створення Ради омбудсмена в максимально стислі терміни.
    Український бізнес захистять грузини
    Пробуксовка зі стартом роботи бізнес-омбудсмена може зробити проблематичним розширення співробітництва з тим же ЄБРР та іншими зарубіжними фінансовими організаціями. Уже через три тижні, в середині листопада, в Україну прибуде місія МВФ, щоб оцінити проведені реформи. Від цього висновку залежить, чи отримає наша країна до кінця року чергові $ 2,7 млрд. Але похвалитися на реформаторському поприщі уряду поки особливо нічим. Якщо ж йому вдасться затвердити до цього часу постанову про бізнес-омбудсмена, то з'явиться привід відрапортувати про виконання зобов'язань, узятих в рамках міжнародного меморандуму "Про взаєморозуміння в зв'язку з підтримкою Української антикорупційної ініціативи", підписаної в травні цього року.
   Зарубіжні партнери поки не заперечують проти спроб звузити рамки повноважень бізнес-омбудсмена. "Рада займеться розробкою законопроекту, в якому будуть враховані основні рекомендації за повноваженнями омбудсмена. Але головне - це фігура, яка займе даний пост. Важливо, щоб у цієї людини був авторитет в міжнародних ділових колах, щоб до його думки прислухалися", - каже радник із зовнішніх зв'язків ЄБРР в Україні Антон Усов. Негласна умова, яку продавлюють європейці, - кандидат повинен бути іноземцем (в самому проекті постанови зазначено, що претендентом може бути не тільки громадянин України, а й "нерезидент або особа без громадянства").
   Одним з найбільш вірогідних претендентів на пост бізнес-омбудсмена називають колишнього прем'єр-міністра Грузії Ніка Гілаурі. Свого часу саме він впроваджував в Грузії пост "податкового омбудсмена". Пару тижнів тому він вже побував у Києві і зустрічався з представниками уряду. На оглядини також приїжджав екс-прем'єр Аджарії Леван Варшаломідзе. Йому приписують успіх у створенні оптимальних умов для інвесторів в Батумі і прилеглих курортах регіону. Протекцію обом нібито склав Каха Бендукідзе, автор грузинських економічних реформ і радник Президента Петра Порошенко. Що стосується українського претендента, то в якості найбільш прохідної розглядається кандидатура Олексія Мірошниченка, віце-президента Федерації роботодавців. Принаймні, таке призначення цілком влаштувало б Дмитра Фірташа, по бізнес-інтересам якого в останні півроку регулярно наносяться удари і який готовий стати одним з перших клієнтів омбудсмена.