Два тижні залишилося до кінця 2014 р, а фінальної версії державного бюджету на 2015 все ще немає. У п'ятницю Кабмін зареєстрував у Верховній Раді проект документа, але вже на наступний день відкликав її. Рішення про відкликання проекту на доопрацювання було ухвалене за підсумками зустрічі керівників фракцій коаліції з Прем'єр-міністром і Міністром фінансів. «Ми знаходимося в середині процесу (формування проекту держбюджету. -«Капітал») в рамках уряду і коаліції, проводимо мозкові штурми, дебати та обговорення як дохідної, так і видаткової частин бюджету. Ми ще не завершили обговорення, отже, остаточний проект досі не схвалений », - написала в неділю Міністр фінансів Наталія Яресько на своїй сторінці в Facebook.
   Запропонований в п'ятницю проект держбюджету (є у розпорядженні «Капіталу») був розрахований, виходячи з прогнозу скорочення реального ВВП на 4,5%, номінального ВВП у розмірі 1,72 трлн грн та інфляції в розмірі 13,4%, які анонсував раніше, ще при старому складі Кабміну, заступник міністра фінансів Денис Фудашкін. Цей документ передбачав зростання доходів у порівнянні з держбюджетом-2014 на 14,4%, до 432 300 000 000 грн, видатків - на 9,9%, до 485 300 000 000 грн.
   Його граничний дефіцит повинен був скласти 65100000000 грн, або 3,8% ВВП. Таким чином, цей документ відповідав і песимістичним макропрогнозам, і вимогам Міжнародного валютного фонду щодо розмірів дефіциту, прописаним в переглянутої кредитною програмою в кінці серпня. Але його прийняття опинилося під загрозою зриву, оскільки парламентарії залишилися незадоволені покладеної в його основу податковою реформою.

    Кодекс спотикання
   Підготовлений Кабміном новий проект податкової реформи, як і його попередник в жовтні (обидва є у розпорядженні «Капіталу»), не отримали схвалення народними депутатами через збільшення податкового навантаження, яка мала б забезпечити приріст податкових надходжень до держбюджету-2015 на 16,5%, або на 49,4 млрд грн, в порівнянні з нинішньою держкошторису.
  Зокрема, в запропонованій концепції Державна фіскальна служба наполягає на введенні електронного адміністрування ПДВ, повна відмова від якого закріплений в коаліційній угоді. «ДФС не хоче відмовлятися повністю, бо вже витратила час на підготовку нормативної бази і гроші на закупівлю необхідного обладнання», - зазначає керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.
    Якщо протягом поточного тижня Кабмін і депутати не прийдуть до єдиного знаменника щодо реформ, з 60% -ою ймовірністю бюджетний процес затягнеться на січень
  ДФС пропонує перехідний період в січні-березні. Протягом цього часу не стягуватимуться штрафи за запізнення з реєстрацією податкових накладних не більше ніж на 10 днів, а також податкові накладні можна буде без обмежень зареєструвати в Єдиному реєстрі. Також ГФС пішов назустріч щодо права на автоматичне бюджетне відшкодування ПДВ тільки для тих платників податків, у яких залишкова балансова вартість необоротних активів втричі перевищує заявлену до відшкодування суму ПДВ, і які робили інвестиції в необоротні активи у розмірі не менше ніж 3 млн грн за останні 12 місяців . Тепер отримати відшкодування ПДВ автоматом зможуть і такі компанії, якщо отримають фінансову гарантію на рік від одного з банків, уповноважених урядом.
   У проекті реформи залишилося і багато інших норм, що викликали критику бізнесу та народних депутатів. Наприклад, підвищення плати за користування надрами для видобування газу для промисловості з 28% до 55%. Такий крок, за розрахунками Мінфіну, мав би принести до держбюджету 30 млрд грн замість передбачених в цьому році 20,4 млрд грн. Також Мінфін пропонує розширити прогресивну шкалу для податку на доходи фізосіб. Зараз ставки ПДФО становлять 15% для доходів у розмірі до 10 мінімальних заробітних плат (12,18 тис. Грн. На сьогодні) і 17% для решти. Після диференціації шкали ставки складуть 15% для доходів до 12,5 тис. Грн, 17% - для 12,5-42 тис. Грн, 20% - для 42-83 тис. Грн і 25% для доходів понад цієї суми. За рахунок цього уряд розраховує збільшити збори з 14,2 млрд грн, закладених в поточний держбюджет, до 44,2 млрд грн і компенсувати втрати надходжень від податку на прибуток підприємств, що очікуються через продовження рецесії.
    У пошуках компромісу
  Узгодження проекту бюджету ведеться паралельно в декількох напрямках. Після відкликання законопроекту з парламенту, як уточнила прес-служба Кабміну, стартували засідання робочих груп для доопрацювання змін до Податкового та Бюджетного кодексів, а також власне держбюджету-2015, який буде верстатися з урахуванням цих змін. Крім того, Мінфін та профільні комітети парламенту ведуть консультації з представниками МВФ, які прибули з новою місією до Києва 9 грудня. Зокрема, в суботу перший заступник директора розпорядника Фонду Девід Ліптон зустрівся з керівниками економічного блоку Кабміну - Наталією Яресько та міністром економіки Айварас Абромавічус. Також з представниками Фонду повинні зустрітися члени парламентського комітету з питань бюджету, за словами голови комітету Андрія Павелко.
   Мінфін розраховує завершити роботу над правками в Податковий і Бюджетний кодекси і затвердити їх на Кабміні протягом поточного тижня. «Потім, коли цей початковий набір законів, які визначають правила складання бюджету та децентралізації бюджетного процесу, буде прийнятий парламентів, міністерством буде підготовлено бюджет на основі прийнятих законів», - повідомила глава Мінфіну. Парламентарії розраховують, що безпосередньо держбюджет буде винесений на розгляд Верховної Ради до 26 грудня. Однак, на думку Забловського, якщо протягом поточного тижня Кабмін і депутати не прийдуть до єдиного знаменника щодо реформ, з 60% -ною вірогідністю бюджетний процес затягнеться на січень.